İlk önce yeniden eski göreviniz hayırlı olsun. Gerçektende bir çok haber sitesinde de yer aldığı gibi Sağlık alanında Efsane Bakan’sınız. Yapmış olduğunuz iyileştirmeler ile hem Sağlık Sektörümüz hem Ülkemiz yurt dışından hasta kabul eden ve tercih edilen bir yapı haline geldi. Sizin zamanınızda temeli atılan iyleştirmeler sayesinde , Eskiden basınımızda yer alan Şu ülke ülkemizdeki hastasını Helikopter ambulansla gelip aldı diye imrenerek bakarken şuanda aynı olayı bizde hem şehirler arası hem de ülkeler arası yapabilmekteyiz. Gençler bilmesede orta yaş gurubu ve üstü Hastanelerin tek çatı altında birleştirilmesi,muaynehanelerin kapatılması, eczane kuyrukları, hastanede rehin kalmalar, ilaç parası yüzünden alınamayan ilaçları gayet iyi bilir. Belki de yeni nesilin hükümete duyulan bu güvenin nedenini anlamama sebebidir.
Ama ben bu yazımı bunlar için kaleme almadım. Ben güzel amaçlarla başlayan ama şuanda çalışana, hasta ve hasta yakınlarına zarar veren aksaklıkları kısaca dile getirmek için kaleme aldım.
Bunların en başında Sayın Cumhurbaşkanımızın da dile getirmesine rağmen, çoğu 18 yaşında işe başlayan ve 7/24 saat usulü ile hafta sonu, bayram tatili demeden gece gündüz çalışan personelin gece çalışması olmayan, bayram tatili, hafta tatili olan personel ile aynı şartlarda emekli olacak olması, döner sermayesini emekliliğine yansıtılmaması sebebi ile emekli olduğunda mağduriyet yaşayacak olması gelmektedir. Sağlık Sektörünün Hekimler elbette ki vazgeçilmez nihanek taşlarındandır. Ama sağlık bir ekip işi olup, hemşire, ebe, sağlık memuru, röntgen teknisyeni, labratuvar teknisyeni,Fizyoterapist v.b olmadan sistemin işlemesi mümkün değildir. Yapılan iyileştirmelerin hekim odaklı olması, hekim dışı sağlık personelini mutsuz etmektedir.
Kamu Hastane Kurumusistemini kurumanızdaki amacı belki en iyi anlayanlardan ve destekleyenlerdendim. işler daha hızlı yürüsün, hasta mağdur olmasın, aynı illerdeki satın alma süreçleri tekrarlanmasın, masa başı çalışan elman azalsın, sağlık personeli masa başında çalışmasın diye kurmuş olduğunuz sistemde şuan Genel Sekreterlikler, İl Sağlık Müdürlükleri, Halk Sağlık Müdürlükleri nöbet tutmak istemeyen elemanların geçmek için müracaat yerleri haline gelmiş bulunmakta, henüz göreve yeni başlamış, eline enjektör değmemiş sağlık personelinin buralarda eğitim biriminde, kalite biriminde v.b. çalıştırılması sahada nöbet tutan personelin motivasyonu bozmaktadır. Siz bu yapıyı oluştururken bu konularda hassas olunmasını istemiştiniz. Hatta Genel sekreterliklerde sadece uzmanlar ve Büro elemanları çalışacaktı. Şuanda ise sahada hastanelerde çalışacak eleman bulamazken bu birimlerde eleman fazlası bile bulunmakta.
Kamu Hastaneleri Kurumu kurulurken başkan, müdür, uzman, müdür yardımcısı atamaları yapılırken daha ayırıcı kriterler olmaması sebebi ile, Sağlık Sekterönü bilmeyen, hastanenin kapısından muayene olmanın dışında girmeyen insanlar, uzman, başkan, müdür müdür yardımcısı olarak atanmışlar ve yıllar önce disposeple sürgüler kullanırken, plastik sürgülere dönülmeye başlanmış bu da başka sıkıntıların oluşmasına sebep olmuştur. Sağlık sektörü içinde bir çok süreci barındıran kompleks sistemler olup en azından atama yapılırken sağlık sektöründe yetişmiş bununla yetinmeyip kendini yetiştirmek için işletme alanında lisans yapan, yüksek lisans yapanlara fırsat verilebilir miydi? En basit bir temizlik, yemek hizmeti bile otelde yapılan ile sağlık sektöründe yapılan temizlik hizmeti ile sunulan yemek hizmeti kıyaslanamaz. Enfeksiyonu, yataklı tedavi kurumları yönetmeliğindeki yemek gramajlarını,Kamu İhale Kanunu, vb. bilmeyince maalesef sahada olaya hakim personelin amirine duyması gereken güveni yıkmış ve personeli mutsuz etmiştir.
Ayrıca kuruluşunda size sonu kadar katıldığım, Hasta Hakları Sistemi, SABİM sistemi şuanda muhtemelen sürecin iyi anlatılamaması, süreci yönetenlerin sorumluluk almaması nedeniyle, çocuğum bugün okula gitmedi, bana rapor yaz diyen babaların, annelerin olmasına sebep olmuş ve bu istekleri gerçekleşmeyenlerin SABİM, hasta haklarına farklı bahaneler ile şikayet etmesine yol açmış ve haksızlığa uğrayan personelin küsmesine neden olmaya başlamıştır. Şikayet ile yetinmeyenler ise en basit olarak anlatılması gerekirse, bakanlığın yönetmeliği doğrultusunda kimlik soran personeli dövmeye kalkmıştır. Çünkü o her şeye haklıdır. Çalışan onun vergilerinden maaş almaktadır….. Çalışanı koruma amaçlı kurulan Beyaz Kod Sistemide benzeri hal almaya başlamış üzerindeki yogun kaygıdan ötürü sağlık çalışanı bana yan baktı diye bile Beyaz Kod verir hale gelmeye başlamıştır. Her iki sistemde güzel amaçlarla oluşturulmuş ama süreç yeterince analışılmadığı için sıkıntılara yol açmaya başlamıştır.
Sayın Bakanım;
Lütfen biz Sağlık çalışanlarının sesini duyun çalışan memnuniyet anketi sonuçlarının sizi yanıltmasına izin vermeyin. ÇMA sorularını gördüğünüzde ne demek istediğmi anlayacaksınız.
Sevde Nisa BEYAZ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder